
Canon en tijdvakken
Een bezoek aan de Menkemaborg en het gebruik van de cd-rom past in binnen
het leergebied 'oriëntatie op jezelf en de wereld'
– het gebied ‘tijd’ - en sluit aan op het tijdvak van ‘Pruiken en
revoluties’. De leerlingen ontmoeten Gerhard en Susanna Alberda in
het jaar 1775 en ontdekken allerlei zaken over het dagelijks leven in de
18e eeuw in een buitenhuis van een rijke Groningse familie.
Het bezoek sluit bovendien aan op het venster ‘Buitenhuizen
in de 17e en 18e eeuw’ van de nationale canon.
Maar ook het venster ‘de Verenigde Oostindische Compagnie’ biedt
aanknopingspunten, daar er in de Menkemaborg tal van voorwerpen staan
die met de VOC zijn meegekomen zoals het hout van diverse meubels, porselein en specerijen.
De informatie op de cd-rom sluit daar eveneens op aan.
Het venster ‘De Atlas Major van Blaeu’ en de vensters ‘Christiaan Huygens’
en ‘Eise Eisinga’ bieden eveneens aanknopingspunten – in het
onderwijs dat Gerhard Alberda van zijn gouverneur kreeg stonden immers
de laatst verkregen inzichten centraal. Op cd-rom wordt zo bij ‘Weetjes’
bij het woord ‘hemelglobe’ ook het planetarium van Eise Eisinga
besproken en zijn zowel een link te vinden naar de website van het
planetarium met een demoversie als een link naar de website over de
Atlas Major van Blaeu.
De informatie op de cd-rom bij ‘Weetjes ’-
‘schoorsteenstuk’ verwijst naar een boegbeeld van de canon van
Groningen: ‘Hermannus Collenius’ - de bekende schilder, die niet
alleen de Menkemaborg heeft verfraaid, maar ook de borg Nienoord en het
provinciehuis in Groningen.
Vakoverstijgend karakter en aansluiting op lesmethoden
Een bezoek aan de Menkemaborg en het gebruik van de
bijbehorende cd-rom valt zoals gezegd al binnen het leergebied
“oriëntatie op jezelf en de wereld” – het gebied ‘tijd’. Maar op de
cd-rom zijn ook aanknopingspunten te vinden voor ‘ruimte’ – zo is er bij
‘Weetjes’ – 'hemelglobe', zoals gezegd informatie te vinden over zowel een
wereldbol als een hemelglobe. Daarbij wordt ook kort ingegaan op de
manieren waarop mensen vroeger hun weg zochten en hun plaats bepaalden.
Dit gedeelte kan worden uitgebreid door een daaraan gekoppelde opdracht
te laten uitvoeren en ook kan vanaf dit punt worden gezapt naar de
website met de atlas van Blaeu. De genoemde opdracht is te vinden
bij ‘tips voor verwerkingsopdrachten, werkbladen -
aardrijkskunde’.
Het pakket heeft echter een breder vakoverstijgend
karakter. Zo heeft het onderdeel ‘Weetjes’ ook alles te maken met
taal –
zeker het onderdeel ‘bonjour’. Hier wordt ingegaan op woorden met een
Franse herkomst in de Nederlandse taal, aan dit onderdeel is dan ook een
schrijfopdracht gekoppeld.
De informatie op de cd-rom bevat bovendien
aanknopingspunten voor het gebied ‘natuur en techniek’ – zoals over de
werking van een zonnewijzer (‘Weetjes’ – ‘zonnewijzer’).
En tot slot zijn er ook opdrachten te vinden die
passen binnen het leergebied ‘kunstzinnige oriëntatie2016’, zoals de
schilderopdrachten voor een stilleven of een portret en de mogeliikheid
om een workshop dans (aanbod via Cultuurclick Groningen en Muziekschool Hunsingo) te volgen (zie ook
leer en kerndoelen)
Nieuwe methoden voor het leergebied “oriëntatie op
jezelf en de wereld” – gebied ‘tijd’ – behandelen de geschiedenis in de
10 tijdvakken, enkele methoden geven daarbij ook al de aansluiting aan
op vensters van de canon.
Enkele methoden (zoals ’Wijzer door de tijd’
van Noordhoff Uitgevers) kiezen ervoor om al in groep 5 een overzicht te
geven van de belangrijkste tijdvakken, andere methoden (zoals 'Brandaan'
van Uitgeverij Malmberg) splitsen de tijdvakken over groep 5 en 6. Het
tijdvak ‘Pruiken en revoluties’ wordt dan pas later als periode
behandeld, evenals het tijdvak ‘Regenten en vorsten’, waar de VOC en de
Gouden Eeuw ondervalt. Dit tijdvak komt echter direct aan het begin van
groep 6 aan de orde, zodat het in beide gevallen een prima
aanknopingspunt biedt voor een bezoek aan de Menkemaborg, waar de
inrichting van de Menkemaborg nadrukkelijk bepaald is door de
verworvenheden van zowel de Gouden Eeuw als VOC.
terug
|